onsdag den 31. august 2011

Limfjorden - af Hans Edvard Nørregård-Nielsen og Kirsten Klein

Jeg har altid været - sådan da - været fascineret af Hans Edvard Nørregård-Nielsen; hans normale arbejdsfelt nemlig kunst i al almindelighed og guldalderens kunst i særdeleshed. Jeg har mange bøger af ham om disse emner - især sidstnævnte. For nogen år siden begyndte han at skrive sine erindringer i nogen små bind. Egentligt ret uinteressant. Skal jeg være ærlig, så tænkte jeg dengang at han da havde fået storhedsvanvid, siden han syntes, at hans liv var så interessant, at det skulle udgives i erindringsform. Men ok - jeg har også læst dem (for en gangs skyld ikke købt noget/dem af ham) og de er da lidt sjove og lidt interessante.....meennn.....sproget.....det er bare alle tiders. Jeg nyder hans sprog og brugen af det. Han har en evne til at skrive og fastholde en som ikke ret mange andre.

En anden ting jeg er/var irriteret over var, at jeg for nogen år siden læste at han var i gang med at skrive en bog om Limfjorden. Ja - om Limfjorden. Og det midt i en kendt proces, idet han var ved at lave en biografi om en af mine absolutte guldaldermalere Johan Thomas Lundby. Hvorfor nu det ? Han havde jo skrevet den her kanon biografi om Christen Købke og jeg glædede mig som et lille barn til Lundby-biografien. Altså skrev jeg til ham - H.E.Nørregåd-Nielsen altså - og spurgte om han havde skrinlagt Lundby-biografien idet jeg havde læst om hans nye projekt om Limfjorden. Der gik ikke mange dage, så fik jeg svar fra ham, at den ikke var skrinlagt og at han stadig arbejde på den i det små for øjeblikket (dengang) da Limfjords-projektet tog det meste af hans tid...dengang. Iøvrigt var tids-estimatet for udgivelsen af Lundby-biografien ca. 2013-15. Det blev jeg glad for at høre, at den ikke var skrinlagt/dumpet.

Og nu er hans bog om Limfjorden, i flot samarbejde med fotografen Kirsten Klein, lige udkommet.
Det er en STOR bog i stort format og i hele 2 bind på ca. 800 sider. Den har fået gode anmeldelser. Prisen er den beskedne af kr. 499,95.......og jeg har købt den i dag. Da jeg så den forleden dag hos boghandleren, bladrede jeg den igennem sådan lidt hurtigt. Flotte illustrationer med mange (320 stk.) foto's af Kirsten Klein, men også med nogle gamle foto's og med guldaldermaler-malerier/tegninger.

Jeg stillede den fra mig igen, for egentlig er den ikke indenfor min interessessfære....og dog. De få passager jeg læste, var i den sædvanlige lidt underfundige sproglige stil som Nørregård-Nielsen bruger. De lå og rumlede i baghovedet på mig og idag måtte jeg altså købe den. Og jeg glæder mig til at komme igang med den....om nogen tid. jeg har en mindre bunke liggende, som skal læses først.

Men der skal  jo også være noget til de lange vinter-aftener, ik' ?

Gad vide om ikke den var noget for Brian Nilsson fra Løgstør. Jeg tror det - den må være lige noget for ham.

6 kommentarer:

  1. Eller for Rasmine, som har tilbragt sin barndom ved Limfjorden? Tak!

    SvarSlet
  2. Hej Rasmine.

    Tak ! ...??? Que ? For at henlede din opmærksomhed på bogen ?

    SvarSlet
  3. Ja! Jeg havde ikke hørt om den. Jeg er ikke så god til at følge med som du :-)

    SvarSlet
  4. Joowww, Jan. Jeg har set at der er kommet et sådanne fint stor bind om Limfjorden. Men jeg ved ikke, det er vel bare en ny udgave af de mange bøger om Limfjorden og landskabet, der efterhånden udkommer hvert andet år heroppe i Limfjordområde. Går jeg ind i den lokale boghandler her i Løgstør, så har de en del bøger om fjorden, skibende og livet i lokalområdet.

    Joowww, jeg dog godt hitte på at købe den... til de laaaaange vinterafterne, og den er jo på 600 sider! ;-)

    SvarSlet
  5. Det er den største oplevelse jeg længe har haft: at læse og se LIMFJORDEN.Det er en guldklump.
    Stedet hvor Åkjær hylder lyset Nanna tænder i vinduerne ind i hjemmet gav tårer af dyb glæde.
    På Gensyn
    En Skibonit opvokset i Roslev

    SvarSlet
  6. Ja - det kan være helt utroligt med sådanne oplevelser. Herligt, at du fik oplevet og genkaldt din hjemegn fra hine tider, dengang verden endnu ikke var af lave....

    SvarSlet