torsdag den 11. august 2011

For øjeblikket.....

...læser jeg denne bog af Ingrid F.Andersen om Mozart..ham I ved...Wolfgang Amadeus....komponisten. Og interessant er det at det er en dansker der har skrevet den.



Jeg har læst andre bøger om Mozart tidligere; jeg har endda en fantastisk en, der hedder "1791 - Mozart's sidste år" af  H.C.Robins Landon og som handler om de sidste par år han levede med vægten lagt især på selve dødsåret 1791.

Men altså bogen af Ingrid F.Andersen. Bogen er som sagt dansk og udgivet i 2006 og på hele 525 glittede sider. Sproget er meget let-læseligt, måske endda for meget over i tale-sprog. Og Ingrid F.Andersen gør meget ud af - i indledningen - at hun vil gøre op med myter og fejl (-tolkninger ?) i mange tidligere bøger om Mozart. Og hun gør meget ud af forholdene omkring Mozart, altså hvordan var verdenen skruet sammen, hvordan var Kejser-dømmet og alle Fyrste-dømmerne det bestod af. Hvem var Fyrsterne o.s.v., hvordan var økonomien i landene og Europa, hvilke krige foregik, hvem var hans venner og ikke mindst hvem og hvordan var hans familie og forholdene indbyrdes.

Især 2 personer, nemlig faderen Leopold og søsteren (kaldet) Nannerl tages om ikke under kærlig behandling, så under god behandling.

Og her knækker filmen så lige fra start af...sådan da. Når man har læst meget om Mozart, så VED man, at Nannerl spillede en kæmpe-rolle i Mozarts liv. De voksede tæt op sammen, var enormt tæt forbundne i barn- og ungdom og især også i voksen-alderen. Men det nævnes slet ikke at Nannerl var Mozarts storesøster. Hun var født i 1751 og Wolfgang i 1756. Måske er det flue-knepperi fra min side, men det irriterer mig altså grænseløst, for jeg synes det har stor betydning. Lidt ligesom at skrive om Jesus uden at nævne at Maria var hans mor. Groft sagt. Det med faderen - Jesus' altså - er vistnok aldrig blevet fastslået ved blodprøver og må vel opfattes som "løs snak" ;-) .

Nuvel - jeg er stadig i gang med bogen og den er såmænd udmærket. 

2 kommentarer:

  1. Spørgsmålet er så, om man skal give sig i kast med en bog, der "såmænd er udmærket", når man ER advaret ...

    SvarSlet
  2. :-D .

    DET er jo spørgsmålet.Jeg ved ikke rigtig hvorfor, men jeg tror ikke at sprogbruget i bogen "er dig" . Som sagt; det er lidt "tale-agtigt"...men man kan jo altid blive overrasket.

    SvarSlet