fredag den 11. februar 2011

Viva Vivaldi

Her til aften, mens X-factor har kørt i de fleste hjem og det ganske, danske land, var Lillemor og jeg i DR Koncerthuset til koncert med Vivaldi-musik.

Hvis I trykker på linket i linien ovenfor, så kan I se programmet. OK - Vivaldi har skrevet meget musik og jeg har kun hørt et hjørne af det (jeg tror alle kender "De 4 Årstider" om ikke andet så af navn) men jeg kunne kun genkalde mig afslutningnumret "Gloria" og det var for mig et rigtigt Vivaldi-nummer (og Barok-nummer).

Nåh - musik er smag og behag (Mozart, Bach, Haydn er mine klassiske favoritter især Mozart) og det er så det.

Men Koncerthuset....koncerten blev afholdt i den store koncertsal og flot og speciel er den.

Men resten ???? (Jeg har ikke set de andre sale/studier).........Hold da op noget l... . Hvordan ind i helvede har den kunne overskride budgetterne og koste så meget som den gjorde. Den er - min mening - en ganske forfærdelig bygning i dårlige materialer og dårlig planlagt/indrettet. For det første er toiletforholdene ad helvede til. Lige i underkanten af plads hvis man er mand, men for kvinderne er der ganske enkelt for lidt plads. Køerne er enorme og adgangsforholdene ikke gode.

Og materialevalget er stort set overalt kun malet beton og plastic-kasser til lys....altså ikke i salen(e).

For pokker, den er skuffende og så er jeg ligeglad med at det er en eller anden verdensberømt arkitekt, der har tegnet/lavet den.

Men musikken var god.

2 kommentarer:

  1. Jeg har ikke været der, men jeg har hørt rygter. Det lyder for mig, som om det er samme princip som Operaen, hvor jeg har været en gang til omvisning og en gang til en forestilling. Den store sal er fantastisk flot, men - som du siger - resten!!!

    Det kan godt være, at man kan høre god musik begge steder, men hvis jeg skal ud af huset - og oven i købet ud at rejse (de to "pragtværker" er temmelig besværlige og/eller tidskrævende at nå frem til med offentlige transportmidler) - for at høre den, skal hele oplevelsen være en nydelse. Derfor holder jeg mig til Kongens Nytorv og Rosenørns Alle - og mit stereoanlæg.

    SvarSlet
  2. Hvis ens musikanlæg er i top er det også klart at foretrække - evt. med gode høre-telefoner.

    Men det at se/høre det live, det giver altså en anden dimension, der IKKE gør det dårligere.

    Apropos de oplevelser, så tror jeg vil forfatte et indlæg om det.

    SvarSlet