lørdag den 25. december 2010

Sne og is.....

Her i den søde (!?) jule-tid smider jeg lige et par "stemningsbilleder" ind.


Det første billede lige herunder viser, at vi har glemt at stille vores havebord (et-eller-andet ædeltræs-bord, ca. 10 år gammelt og hvilket vi er kanonglade for) ind for vinteren. Man kan se, at der har været et pænt snefald, som har lagt sig pænt på det.Herunder har jeg så skrabet en del af sneen væk for at illustrere hvor tykt snefaldet var.
Og endelig bordets endeligt. Når der falder sne, så lægger det sig jo også på taget. Et par dage efter snefaldet, vågnede vi ved en spøjs lyd; det var sneen, der rutchede af taget og ned på...tada....vores bord, som total-havarerede: benene i den ene ende knækkede og listen der holder sammen på borde splintredes. F..., at vi ikke fik husket at sætte det ind. Et par dage efter - her d. 22.-23. December faldt der sne igen og det hvirvlede bare rundt og rundt og lagde sig som det ses nedenfor på bl.a. resterne af bordet.
Juleaften fejrede vi sammen med sønnen, svigerdatteren og denne forældre i deres sommerhus i Nødebohuse opppe ved Hundested på Nordkysten af Sjælland. Hold da kæft hvor det var glat at køre derop. Masser af sne og vejene føg næsten til igen, så snart sne-skraberne var kørt afsted på vejene. Men op kom vi - vi skulle ovenikøbet overnatte deroppe i et af de helårsisolerede gæstehuse - og en rigtig hyggelig juleaften havde vi. Men det gamle sommerhus er ikke så godt isoleret; det vil sige at indenfor bankede el-radiatorerne og kaminen knitrede hyggeligt, så lunt og varmt var det. Tilgengæld er tag-isoleringen ikke så god, og det gav nogen flotte istapper, som ses herunder - uden nogen andre kommentarer end til sidst:



Ganske flot, ik' ? Og så lige et billede fra aftenens Vejrudsigt på TV2 her 1. Juledag. Det viser snedybden som den er i Danmark idag, mål over det ganske, danske land:
Det ser ud til at blog-vennerne Per i Vejen (som p.t. befinder sig under varmere himmelstrøg) og Brian i Løgstør ikke har været ramt nævneværdigt. Anita og Orla i Randers og Fru Kjeldsen i O'ense har fået deres del, men her hvor jeg bor, så har vi altså fået rigtigt meget. Og det ses overalt herovre. Og stakkels Bornholmere.......
Og nu lover de ovenikøbet mere sne...........jeg tror kun Rasmine kan se "det fornuftige" deri ;-)

6 kommentarer:

  1. Det lyder som en ualmindelig hyggelig jul, men I havde jo også gjort jer fortjent til det efter at have kæmpet jer frem.

    Det var synd med havebordet.

    Fat mod. De, der ikke kan lide sne, får sikkert revanche til juli (hvor jeg overvejer at forlægge residensen til køligere himmelstrøg) ;-)

    SvarSlet
  2. Der er kommet lidt sne heroppe i det Vesthimmerlandske, men vi kan forsat komme rundt uden de større problemer. Dog har jeg sat cyklen i vinter-hi!

    Men Limfjorden er lukket 99,9% og fuglene er få. Se selv billedet af Limfjordmuseet ved Frederiks den 7. kanal:

    http://www.birder.dk/wp-content/gallery/naturgalleri/22dec2010_limfjord_museet_logstor.jpg

    Dagene bliver nu længere og dagen i dag er tiltaget med et helt minut! Snart kommer lyset og varmen tilbage ... om nogle måneder! ;-)

    Glædeligt vintersolhverv og godt nytår!

    SvarSlet
  3. Lige et lille PS:
    Billedet er taget den 22. december og selve Limfjorden ses bag bygning, helt isdækket... :-)

    SvarSlet
  4. Det er et rigtigt flot billede, det der, Brian. Meget stemningsfyldt.

    (Havde lige nu, d. 26/12 kl. 09,30, en flok Silkehaler på ca. 50 stk. rastende udenfor i en Birk).

    Og godt Nytår til dig også.

    SvarSlet
  5. Jeg er lidt misunderlig over dine silkehaler, selv om jeg har set/hørt en overflyvende flok på ca. 30 fugle, da jeg havde forladt den lokale netto. Det er flotte fugle!

    SvarSlet
  6. hej Jan !
    Dejlige billeder fra din have og juleresidens.....jeg melder mig i klubben af dem med stadig-havende-havebordet-udenfor af ren og skær dovenskab eller det der ligner....det går nok, tænker vi vel....og indtil videre går det....men ved nærmere eftertanke...vores bord står også under et snedækket tag, så burde vi også have sat det ind i skuret, afgjort....men faktisk så er der ikke faldet så meget sne herovre de sidste mange dage og torsdag før jul blev vi aldeles forskånet...men det fryser og Gudenåen hernede op til udløbet af Nørreåen ved Fladbro (ca. 1 km. herfra og på min rute, som jeg kalder diget rundt) er frosset til.......lægger snart lidt billeder på af Gudenåen....
    Det var godt nok en voldsom omgang med havebordet...ærgerligt, men det er jo ikke kræfter, vi er vant til, jeg mener alt den voldsomme sne på én gang og blæst og fygning....der er dog heldigvis dage, hvor det er voldsomt smukt....
    Billederne hos dig ligner tiden hos os, da sneen begyndte i år, der fik vi rigtig meget sne i mange dage og masser af blæst og fygning...men nu ser det roligt ud ( syv-ni-tretten, siger jeg bare)...
    Hav fortsat nogle gode dage her i vinterens kolde klima...

    SvarSlet