lørdag den 17. april 2010

Dronningens kunst ???

I den forgangne uge er vores Monark blev fejret på alle leder og kanter i anledning af hendes 70 års fødselsdag. Også et tillykke fra mig, omend forsinket.

I Net-aviserne har der været adskillige artikler, historier o.s.v. og jeg faldt over denne artikel i Politikens net-avis, hvor Dronningens kunst sådan mere eller mindre bliver rakket ned. Jeg kan huske andre artikler over "samme læst".
Og så lige en advarsel: NU KOMMER EN AF MINE KÆP-HESTE.......
Jeg har altid undret mig over denne her Jantelovs-mentalitet vi har herhjemme. Og også - især måske - denne her ide med at sige at dette eller hint er kunst og at dette eller hint ikke er kunst.
Jeg hader det ord - kunst.....men OK - det er et begreb vi alle kan kende og måske forholde os til.
I artiklen står bl.a. at man kan se, at hun ikke skal leve af det (underforstået, at det er godt, at hun ikke skal det)...kunsten/maleriet.....at hun er søndagsmaler. Nu er det jo "autoriteter", altså forstandige mennesker på det område, der udtaler sig, så skulle man tro, at det er den skinbarlige sandhed. Og det er det sikkert også "for dem på bjerget"...in the art establishment så at sige.
Det er altså så sådan, at hvis man skal kunne leve af det, så er man altså kunster. Dermed må det så modsætningsvis så også være sådan, at alle dem, der ikke kan leve af det, IKKE er kunstnere. Og dermed kan vi udelukke ca. 99 % af alle der beskæftiger sig med kunst under en eller anden form (maleri, skulptur, keramik, væveri, glas, grafik, tegning, foto o.s.v., o.s.v....you name it). Er der bare 50 udøvende kunstnere herhjemme, der kan leve af det og udelukkende af det ? Uden at gå ud af deres "metier" og f.eks. undervise på aften-/højskole, holde foredrag o.s.v. Næppe. Ej heller at have et arbejde ved siden, som nok de fleste af dem har.
Men altså.....alle har ret til at have en mening, også eksperter.
Men jeg synes faktiskt om Dronningens malerier og er iøvrigt ret imponeret over hendes - synes jeg - meget alsidige talent indenfor mange retninger. Nu har hun selvfølgelig også nogen muligheder vi andre ikke har i kraft af hendes status og navn, som vi andre ikke har....men jeg ville alligevel ikke bytte med hende.
Men imponeret af hende er jeg og jeg synes også om hendes billeder uanset at eksperterne siger at hun er en søndagsmaler.

4 kommentarer:

  1. Helt enig Jan og dét billede af skovsøen ville jeg også godt være bekendt ;-)
    For mig er det kunst, hvis jeg kan li' at se på det, uanset hvad såkaldte kunstkendere mener! og omvendt.

    SvarSlet
  2. Hej Per.

    Lige min mening. Det er ALTID BETRAGTEREN, der afgør om vedkommende synes det er kunst.

    I bund og grund kan man ikke sige, at noget er kunst og noget andet ikke er kunst. Man kan derimod - som betragter - sige, om man synes om det, for en selv, er god ELLER dårlig kunst = om man kan lide det eller ej. Jeg foretrækker det sidste ordvalg; jeg kan lide/ikke lide det.

    Man kan/skal/må altså ikke pådutte folk om det er god eller dårlig eller slet ikke kunst.

    SvarSlet
  3. Jeg er også så enig - men det er ikke nemt at "blive noget stort" inden for kunst i dette land. Jeg tilslutter mig Per - ka' jeg li' at kigge på det, er det kunst for mig.
    Jeg har flere malerier, jeg har erhvervet for en slik på loppemarkeder, jeg elsker dem - de er smukke, og en dreven maler så engang på dem - og bedømte dem ret flot - hihi, jeg fortalte ikke hvad jeg havde ofret på skilderierne!

    SvarSlet
  4. Hej Jan

    Jeg læste på din gamle blog at du havde katalog over Steffen Lüttgen. Hvis du en dag falder over det, er jeg interesseret i at høre priserne. Jeg købte en bronzefugl af ham i 1994, og jeg er lidt nysgerrig efter at vide hvad den kunne være værd nu.

    Venlig hilsen
    Anne

    SvarSlet