mandag den 15. marts 2010

Fascination. Andy Warhold og "The Factory".

Jeg sad (igen) idag og så et program fra den udmærkede kanal DR-K. Det var om Andy Warhol. "Factory People" hed det. Det handlede om hans atelier som han og hans venner kaldte for "The Factory" - især i den sidste tid/par år, fordi det mest var hans venner, der lavede hans arbejde for ham.

Og hvilke venner, bekendte, kolleger og andre der kom der. Hippier, finansfolk, bøsser, lesbiske, transvestitter, drag-queens, kunstnere, lykke-riddere, opportunister, musikere, skuespillere, ludere, hystader, krukker, lommetyve, filmskabere o.s.v., o.s.v., you name it - de var der alle.

Og man må sgu' tage hatten af for ham og for dem. Sikke en kreativ energi der har været der. Og sikke en masse skøre mennesker også. Jeg kan blive "helt høj" over sådan noget. Dels hans kunst (jeg hader det ord) og dels det, der iøvrigt blev lavet der. For pokker da, - tænk at have oplevet det.

Så er det absolut en lille brøkdel jeg selv har oplevet herhjemme m.h.t. kunstnere og andet skabende folk, og ting som jeg selv har deltaget i og med.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar